Bonjour Tristesse

Titel: Bonjour Tristesse

Författare: Francoise Sagan

Förlag: Albert Bonniers Förlag

Utgiven: 2012

Sidor: 143

Passar: unga vuxna och frankofiler

”Jag sträckte ut mig i sanden – tog upp en handfull som jag lät rinna mellan fingrarna i en mjuk, gul ström, jag tänkte att den försvann som tiden…”

17-åriga Cécile semestrar på rivieran tillsammans med sin pappa och hans senaste älskarinna. Det är varmt, det är sandigt, havet glittrar. Cécile är uttråkad. Plötsligt dyker en ny kvinna upp i pappans liv och hotar Cécile med sin närvaro. Rivalitet och drama följer.

Francoise Sagans debut från 50-talet räknas som något av en klassiker idag. En enkel Googlesökning visar att boken av många på den tiden uppfattades som chockerande. Anledningen var, som så ofta är fallet, att Sagan skriver om sex. Med dagens mått mätt är den inte lika chockerande, åtminstone uppfattar jag inte den så. Däremot är språket väldigt vackert, ibland snudd på att vara för mycket, men utan att gå över gränsen. Citatet ovan är typiskt.

Det här är en kort, speciell bok. Dekadent, mer fransk än en uttråkad och glamorös livs levande baguett med en basker på huvudet som röker, dricker rödvin och läser existentiell litteratur tillsammans med en av 100 älskar – på rivieran! Det är min överväldigande känsla efter att ha läst klart Bonjour tristesse. Jag tror jag försöker få fram att den är intressant. Du får själv läsa den och se om du håller med.

Leave a Reply

